Nem is értem, miért mondta Tarlós István, hogy a végével van a baj. Az egésszel kiegyensúlyozott „baj” van, már amennyire egy infantilis zsidóvicc bajnak tekintendő. Merthogy Csurka István A hatodik koporsó című drámája – mely, úgy tűnik, egyelőre megmarad szimpla drámának, azaz nem válik darabbá – nem más, mint egy összefüggő, 40 oldalas, röhejes zsidóvicc. Ha ebből kiindulva negáljuk, egyúttal a szőke nős vicceket is kénytelenek vagyunk mellőzni.
Nekem anyai ágon akad zsidó felmenőm, mégse zaklatott föl ez a hülyeség. Veszélyt látni egy olyan szövegben, amely lefordítva a következőt tartalmazza?
A férj részegen kicsapongva megcsalja a feleséget, majd lebukása után a feleség folyton ezzel nyaggatja a védekezésre alig alkalmas párát. Minden egyes párbeszédük a féltékeny, sértett asszony szemrehányásával végződik; ha a férfi enni kér, akkor a nő hozzáfűzi, hogy „mi az, a kurvád nem ér rá főzni?” Ha a férfi ki akarja takaríttatni a szobát, akkor a nő hozzávágja, hogy „a kurvádat ugráltasd!”. Ha a férfi elindul otthonról, akkor a nő utána szól, hogy „csak nem a kurvádhoz igyekszel?”
Ez tehát Csurka István utolsó drámája.
A két magyar főszereplő fölhánytorgatja a magyar sorstragédiákat a Magyarország sorsa felett ítélkező külföldieknek, és valamennyi dialógus oda lyukad ki, hogy az adott csapást zsidók indukálták; mire az érintettek vagy zavart magyarázkodásba kezdenek, vagy idegesen témát váltanak. Tanácsköztársaság? Zsidók építették. Trianon? Zsidók okozták. Rákosi-rendszer? Zsidók szerelték. 56-os megtorlás? Zsidók diktálták. Hitler? Maguknak köszönhetik. Satöbbi.
Mindez természettudományos bizonyítását, igazságát a lepipált bűnrészesek képtelenek érdemben cáfolni. Nem állati? Aki ezen megütközik, az nem tudja, mi az a kabaré. Mellesleg Shakespeare velencei kalmárja micsoda? Netuddki. És szerepeltetése frusztrált félelmet kelt? Dehogy, harsány hahotát.
Hovatovább.
Megfelelő megrendezéssel az eredetileg várttal akár 180 fokkal ellentétes hatás is kiváltható: nevetségessé tehető a tehetetlen, zsidózó mélymagyar archetípusa. Lám, gyerekek, kívülről ily kacagtatóan fest, aki a Nap helyett másban találta meg a Naprendszer középpontját. Végső soron kifinomult tanmese farigcsálható az ormótlan tufából, amelyet a kis Csurka, nyilván bajsza alatti somollyal, nagyvonalúan elénk gurított. Indokolt elszaladnunk előle? Ha fel is tesszük, hogy a létező antiszemitizmus függvényében kell óvakodni a zsidó témától, Magyarország nem engedheti meg magának a viccelődést?
A hagyományosan szabadelvű Franciaországban sokkal több és vérmesebb a zsidók elleni atrocitás, mint Magyarországon, mitöbb Németországban is, Indiában Hitler néven nyit üzletet a tulaj, ha úgy tartja kedve, a román miniszter holokauszttagadó. Ez az állandó emós érvágás, hogy nálunk (a többiekhez képest) mekkora antiszemitizmus tombol, önértékelési zavar, kényszeres önostorozás, eltúlzott depresszió. Zsidózni hallottál valakit? Nyugi, take it easy. Igen, itt is élnek néhányan rögeszmés ellenvetésekkel a zsidósággal szemben, Magyarországon is megvan a humusza az összes mániának. De hogy babér nem terem nekik, a szórványos (ezt lekopogom) tettlegesség pedig nem ilyen idétlen zsidóviccek miatt következik be, arra mérget vehetünk. Konkrét antiszemitáknak nem osztanak lapot (és ne kezdjünk el jobbikozni, a Jobbik sem a vérvád miatt jutott be a parlamentbe), antiszemita befolyás, antiszemita terelés, antiszemita haladás nincsen, és nem is lesz soha többé. Ez egy kánonon kívül eső, marginális szubkultúra, ahogyan a sátánizmus. Akik őszinte meggyőződése az antiszemitizmus, azok ebbéli minőségükben ki lettek zárva a pilótafülkéből. Végleg. Nem véletlenül, azonban nem is feltétlenül szükséges mindent eltüntetni, ami millió kilométer távolságból rájuk utal. A „zsidó” főnevet például nem ajánlatos kivonni a forgalomból. Woody Allen is előszeretettel használja.
Így hát bemutathatatlan A hatodik koporsó?
Attól függ, hiszen a bemutatás nem Csurka Istvánra hárul. Ha a dramaturg tényleg, komoly arccal a zsidóság lejáratására élezi ki, akkor valóban retrográd. Viszont lehet poénra is venni a figurát, sőt kifejezetten nehéz másként. Láttunk már náci témájú komédiát? És én mint zsidó belehaltam az emlegetésembe? Érdekes, bohókás A hatodik koporsó nyelvezete, története, világa, az író szándéka szerint se komolykodta túl: ott a bődületes komika a koporsó mint időgép groteszk alapmotívumában is. Ezt a darabot mókás ornamentikában, muris hangvétellel, tréfás atmoszférában előadni kellőképpen mulatságos, élvezetes paródiának képzelem – egy abszurd, balogsüti „eszme” paródiájának, mint amilyen a Candide vagy az optimizmus. Persze nem biztos, hogy erre a verzióra pont a fapofa Újszínház – vagy mi az aktuális neve – lenne fogékony. Alföldi, mit szólsz?