Itt is megtalálsz minket.

HTML

Mi ez itt?

Nem vagyunk múlt nélkül. 2008-2009-ben papírlapot adtunk ki Győrben, most pedig felköltöztünk az internetre, mert még maradt bennünk mondanivaló. Minden hozzászólásnak örülünk, a posztok szerzőik álláspontját tükrözik, nem a kollektíváét.

Papírlapot? Tényleg?

Tetszik?

Erről beszélünk

Mindennapi szabadságaink: hétvégi vásárlás a benzinkúton

2015.04.01. 09:21 | Írta: pinter.bence

shell-740x483.jpg

Nem kell hosszasan keresgélni manapság, ha a mindennapok szabadságának korlátozására keresünk példákat. Vegyük például a vasárnapi zárva tartást, csak röviden.

Általában szeretem sorra venni egy adott kérdés kormányzati kommunikációjának ellentmondásait. A tapasztalat azt mutatja, hogy ahogy az idő telik, egyre nagyobb ellentmondásokba keverednek önmagukkal és egymással a különböző kormánytagok, politikusok és apologéták. Ennek az az oka, hogy a valódi okról nem szívesen beszélnek, a közbeszédbe bedobott 62 másik variációról pedig hetekig lehet vitatkozni. Megfigyelhettük ezt a reklámadó, az internetadó, az útdíj és a Quaestor-ügy kapcsán is, de az ötletszerű handabandázás ugyanennyire nyilvánvaló volt a vasárnapi zárás kérdésében is.

Kinek jó a vasárnapi zárva tartás, illetve a korlátozott hétköznapi nyitvatartás? Az eddig vasárnap dolgozó bolti alkalmazottaknak elképzelhető, hogy jó, de ez sem egyértelmű. A kieső napot máskor kell ledolgozni, és nem jár a bérpótlék sem, ami eddig kompenzálta a vasárnapi munkát. A vasárnapi diákmunkásokkal is kitol a törvény. Csak úgy, mint mindenkivel, aki szokott vasárnap vásárolni. Szóval ki akarta a vasárnapi zárást, ezt a hasznosnak nem mondható, teljesen lényegtelen intézkedést? Milyen nyomás magyarázza, hogy komoly politikai tőkét kellett költeni az intézkedésre?

Nem követelte hangosan népi mozgalom, nem volt érte békemenet, nem sztrájkoltak a kereskedelmi alkalmazottak, nem nyújtott be népszavazási kezdeményezést valami szakszervezet, még csak egy egyházi személy sem írt erről memorandumot a kormánynak. A közvélemény-kutatások szerint nem népszerű az intézkedés. Varga Mihály NG-miniszter nyilvánvalóan nem akarta, az egyetlen témában készült hatástanulmány negatív képet festett a bevezetéséről. Állítólag a CBA & Co. támogatta, az más kérdés, hogy boldogan tartották nyitva azokat az üzleteiket, melyek nem estek a törvény hatálya alá. A vasárnapi zárva tartást egyetlen hazai közéleti szereplő akarta: a KDNP. Meg állítólag Orbán Viktor.

shell3.jpg

Ha viszont valamit Orbán Viktor akar, azt nagyon akarja. A törvény első verziója adott pár kibúvót az üzleteknek. Addig faragta a törvényt a kormánypárti többség, amíg most már sem kiszállítani nem lehet vasárnap, a világörökségi területen lévő boltoknak is be kell zárniuk, a Metro sem nyithat ki. És ami a legjobban illusztrálja Abszurdisztánt: a benzinkutakon lévő boltokban sem lehet vásárolni.

Ha illusztrálni akarjuk a mindennapok szabadságának korlátozását, elég csak szemügyre venni Népszabadság fotóit, melyeket itt is közlünk. Nyitva a benzinkút. Ott az eladó. Ott az áru. Ott a vevő, aki meg szeretne venni valamit. A törvény azonban tiltja a vásárlást, és ahol véletlenül engedi, ott sem lehet elvinni, csak helyben fogyasztani. Például egy palack ásványvizet, azt ott helyben meg kell inni.

A családok ettől biztos több időt fognak egymással eltölteni.

26 komment · 1 trackback

Címkék: vasárnap Fidesz KDNP vasárnapi zárva tartás

A bejegyzés trackback címe:

https://alternativa.blog.hu/api/trackback/id/tr867325598

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pintér Bence: Mindennapi szabadságaink: hétvégi vásárlás a benzinkúton 2015.04.02. 09:00:02

Nyitva a benzinkút. Ott az eladó. Ott az áru. Ott a vevő, aki meg szeretne venni valamit. A törvény azonban tiltja a vásárlást, és ahol véletlenül engedi, ott sem lehet elvinni, csak helyben fogyasztani.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.02. 00:01:46

Valójában csak annak a pár faszkalapnak jó ez, akik most megint bebizonyíthatták, hogy ők az erősfiúk, ők mindent megtehetnek, akár a bennfentes kereskedést is legálissá tehetik egy tollvonással... (igen, az országot kormányzó maffia vezetőire céloztam)

prakp 2015.04.02. 06:47:53

De még most is van, aki tapsol ehhez. Az az igazán durva.

inebhedj - szerintem 2015.04.02. 07:40:31

@pythonozok:

A bennfentes kereskedésről még mindig nem tudom, hogy mikor történt, de a vasárnapi zárvatartás egész egyszerűen egy jellegtelen, középszerű fél-fiktív párt, jellegtelen, középszerű szellemi képességekkel megáldott pár fős tagságának próbálkozása arra, hogy nyomot hagyjon a történelemben.

A család, illetve a szakralitás fontosságában (és égető hiányában) egyetértek a KDNP-vel, de ez a "megoldás" sokat ront, és szemernyit sem javít a helyzeten, azaz ezzel szembehelyezkedünk a párttal, mivel az a gyakorlatban egyén, család és szakralitás ellenes.

rémálommanó 2015.04.02. 07:43:59

Én eddig csak olvasgattam a blogokat, de most regisztráltam, hogy feltehessem ezt a kérdést. Valaki megesküszik arra, hogy ez nem áprilisi tréfa? Komolyan azt mondjátok, hogy vasárnap nem vehetek egy doboz üdítőt az autópálya melletti (vagy bármelyik) benzinkúton csak akkor, ha ott helyben megiszom? Mi a helyzet akkor, ha mozgássérült, beteg vagy idős ember szomjazik meg, de nehézséget okoz kiszállni az autóból és bemenni a shopba? Anélkül, hogy túlságosan politizálnék, sok mindent el tudtam képzelni erről az országról, de ha ez igaz, még a legvadabb képzelgéseimen is túltesz...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.02. 07:52:59

@inebhedj - szerintem: Quaestor esete viktátorunk megérzéseivel és hasonlók? Annyit tudok a témáról, amit 10+ éve egy tanfolyamon elmondtak róla... pontosabban amire abból még emlékszem. Úgyhogy inkább csak a híroldalakra, blogokra hagyatkozom és elhiszem, hogy valóban bennfentes kereskedésről lehetett szó.

rémálommanó 2015.04.02. 07:54:53

Bocsánat, még egy kérdés. Hogyan fogják ezt megértetni a külföldiekkel? Mekkora ennek az intézkedésnek az országimázs építő értéke?

inebhedj - szerintem 2015.04.02. 08:19:13

@pythonozok:

Igen ezt értem, csak híroldalak és blogok egy része ezt mondja, másik része azt mondja, a saját inerciarendszerében mindegyiknek igaza van, a másikéban egyiknek se, közös meg nincs. :)

Ráadásul a hírek napról napra ellentmondásosabbak (teszem azt, vajon az állami befektetők a Quaestor állami beavatkozást és segítséget kérő levele / telefonja / akármije előtt, vagy utána döntöttek a pénzkivonásról), másképp fogalmazva, sem pro, sem kontra nem tudom eldönteni, hogy a hírek igazak-e vagy sem, illetve az sem tiszta, hogy meddig tart a hír, és hol kezdődik a vélemény, nota bene, a spekuláció...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.02. 08:19:21

@rémálommanó: hogyan? Hát angolul, németül vagy oroszul. ;)
Országblamázs? (Emlékszik még valaki a központra?) Arra hivatkoznak, hogy Bécsben is zárva vannak a boltok vasárnap.

ostvan2 2015.04.02. 08:20:51

Nagyon kellemes lesz ez a "mindent zárva tartunk" szisztéma majd nyáron, 40 fok közeli hőmérsékleten. Ha esetleg meghal pár ember kiszáradás miatt, az lesz a keresztényi intézkedés csúcsa.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.02. 08:40:40

@ostvan2: ebben érzek némi költői túlzást, de nem kevés igazság van benne. Vasárnap nem nagyon megyek sehova, mert a megszokott helyeken már nem lesz lehetőségem enni-/innivalót beszerezni.

rémálommanó 2015.04.02. 08:43:37

@pythonozok: Nem arra gondoltam, hogy nincs TESCO, Auchan, meg Spar, hanem arra, hogy miért nem vásárolhatja meg tankolás után a maga kis Fantáját, ha egyszer úgyis ott van a shopban?

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.04.02. 09:00:43

@ostvan2: Hát persze. Az Úr magához szólította őket. Eddig a sátáni, vasárnap is nyitva tartó boltok (főleg a multik, na azok duplán sátániak) miatt ki tudták cselezni az Urat, azzal, hogy vettek kólát, ám ezután ez nem fordulhat elő.
:-)

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.04.02. 09:02:11

@rémálommanó: én sem a hipermarketekre gondoltam. Hanem azokra a kis élelmiszer boltokra, amiket alkalmazottak üzemeltettek és ahol emberi áron lehetett innivalóhoz jutni. Azért nem mindegy, hogy 100 vagy 300Ft egy üveg ásványvíz...
Ráadásul ahol eddig hétvégén sétáltam, ott kizárólag nagyobb üzletek vannak.

ostvan2 2015.04.02. 09:10:26

@Kéményen dolgozó kisember: Úgy tűnik, nem akarod elhinni, hogy nyáron meleg van. Mostanában nagyon meleg. És ilyenkor meg kell inni naponta 3-4 liter folyadékot. Ennek egy része napközben, az utcán-úton esedékes. Mivel ennyit ritkán visz magával az ember, arra rendezkedett be a többség, hogy ahol lehet, vesz egy-egy flakonnal.
Na, ha ezt megnehezítik, akkor lehetnek komoly gondok.

lobster thermidor 2015.04.02. 09:18:57

De most komolyan, mondja már meg nekem valaki, milyen hatalom tilthatja meg nekem, hogy a kifizetett árút kivigyem a shopból a kocsiba. Kifizettem, kiviszem, édes mindegy, hogy magamnak, a gyereknek, vagy akár a 98 éves nagypapának. Magyarázza el valaki ezek után az országon szerencsétlenségére vasárnap átutazónak, hogy ez a hely nem a hülyék országa, mert egy ép eszűek lakta helyen miért is ne vehetne valaki Hegyeshalom, és Záhony között utazva csokit, üdítőt, vagy ásványvizet magának az útra?
A NER háborodott kitalálója meg a követőivel együtt feldughatja magának az össze élettől elrugaszkodott, beteges hatalommániától vezérelt ötletét!

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.04.02. 09:21:10

@ostvan2: De elhiszem. Nagyok komoly valaki ma reggel, nem ismeri a tréfát. :-)

Ma Baker 2015.04.02. 10:36:30

A legkisebb magyar vállakozóknak jó, mert innentől megéri kinyitniuk vasárnap. Persze csak ha akarnak. Ezen kívül a vendéglátásnak, mert nem a pláza szívja fel az embereket aznap. Jó még a konzumidióta családoknak, mert végre talán felébrednek és csinálnak valami értelmeset legalább vasárnaponként.
Az, hogy én akkor akarok vásárolni amikor csak kedvem szottyan, csak egy érv a sok közül...

Ma Baker 2015.04.02. 10:38:14

@lobster thermidor: "Magyarázza el valaki ezek után az országon szerencsétlenségére vasárnap átutazónak, hogy ez a hely nem a hülyék országa"
Franciaország, Németország és Ausztria tartományai sem a hülyék országa szerintem, pedig ott is létezik kötelező vasárnapi zárvatartás tökmind1, hogy tartományi vagy országos szinten.

sas70 2015.04.02. 10:45:39

@Ma Baker: Csakhogy ott minden benzinkúton van egy shop, ahol bármikor vehetsz, bármit amit éppen megkívántál. Ausztriában a síközpontoknál pont nyitva vannak vasárnap a boltok, a sport boltok is, hogy ha síszemüveg, sapka, kesztyű vagy bármilyen biszbasz kell, akkor megvehesd.
És amúgy meg a tököm teli van azzal, hogy ilyenekre hivatkoznak úgy, hogy fogalmuk sincs a dolgokról.

fifibá55 2015.04.02. 10:46:36

@rémálommanó: "Mi a helyzet akkor, ha mozgássérült, beteg vagy idős ember szomjazik meg, de nehézséget okoz kiszállni az autóból és bemenni a shopba? "

1) Szomjas marad, amíg célba nem érkezik.
2) Előveszik az otthon gondosan bekészített innivalót, és iszik - mint ahogy azt tettük a shopok elterjedése előtt.

(Ezzel egyáltalán nem ezt a következő választás sima elvesztéséhez vezető komoly lépcsőfokot kívánom védeni. )

sas70 2015.04.02. 10:54:44

@fifibá55: És járhatnánk lovas kocsival, mint ahogyan azt tettük az autó elterjedése előtt. Sőt lovon és nyilazhatunk hátrafelé azokra a marhákra, akik ezt az egészet kitalálták!

fifibá55 2015.04.02. 10:58:06

@lobster thermidor: "milyen hatalom tilthatja meg nekem, hogy a kifizetett árút kivigyem a shopból a kocsiba"

Szerintem egyszerűen nem blokkolják le neked, így tudod megvenni és kifizetni, innentől meg lopásnak minősülne.

Ha valaki nagyon szomjas, a mosdóban van víz, igyon ott, de nem lesz alkalmazott, aki emiatt kockáztatná az állását.

fifibá55 2015.04.02. 11:03:54

@sas70: Ne magyarázz félre kérlek egy demagóg kérdésre adott, szándékosan egyszerűsítő választ.

lobster thermidor 2015.04.02. 16:21:59

@Ma Baker:

Te vajon mit szedsz olvasás ellen? Vagy mi egyébtől nem vetted észre azt a csekélységet, hogy mi itt a benzinkutak shopjairól beszélgetünk, amik nem adhatnak ki elvitelre semmit sem az olajon, és a szélvédőmosó folyadékon kívül?
Ne beszélj félre, hanem mutass nekem legalább még egy olyan országot a földkerekségen, ahol ilyen elmebeteg szabályozás van.

lobster thermidor 2015.04.02. 16:26:36

@fifibá55:

Ha értenéd is amit olvasol, akkor tudnád, hogy másról van szó, és ennek okán esetleg nem írnál ilyen buta választ! Hogy megértsd, idézem a poszt utolsó előtti mondatát.
"A törvény azonban tiltja a vásárlást, és ahol véletlenül engedi, ott sem lehet elvinni, csak helyben fogyasztani. Például egy palack ásványvizet, azt ott helyben meg kell inni."
Világos, vagy kívánsz még további magyarázatot?

fifibá55 2015.04.02. 19:44:51

@lobster thermidor: Sohasem vásároltam semmit shopban, mert drágának tartom, ezért mérsékelt érdeklődéssel voltam a szabályozás iránt. Értem, amit írsz a helyben fogyasztásról, további kérdésem: ugye óvszert is árulnak a shopokban?
süti beállítások módosítása