Itt is megtalálsz minket.

HTML

Mi ez itt?

Nem vagyunk múlt nélkül. 2008-2009-ben papírlapot adtunk ki Győrben, most pedig felköltöztünk az internetre, mert még maradt bennünk mondanivaló. Minden hozzászólásnak örülünk, a posztok szerzőik álláspontját tükrözik, nem a kollektíváét.

Papírlapot? Tényleg?

Tetszik?

Erről beszélünk

Nők és képregények

2015.03.31. 19:24 | Írta: trg

"A nők átveszik az uralmat a Marvel felett" - nem olyan rég ezzel a címmel jelent meg egy rövid bejegyzés a KönyvesBlogon és ez a megállapítás jól illeszkedik ahhoz az általános véleményhez, ami a képregényipar (különösen a Marvel Comics) változásairól kialakult. A helyzet azonban korántsem ennyire egyértelmű és megéri kicsit jobban megvizsgálni azt, hogy a popkultúrát egyre jobban meghatározó iparág, hogyan változott meg az elmúlt években.

(Disclaimer: elsősorban a Marvel képregények világában mozgok otthonosan, így legtöbb példám is onnan fog származni, ugyanakkor igyekszem olyan statisztikákkal dolgozni, amik mindkét nagy kiadó esetében pontosak. A szerzői, indie és licenszelt képregényekkel jelen posztban nem kívánok foglalkozni, mert azok sok szempontból más világot képviselnek.)

Mielőtt részletesebben megpróbálnám bemutatni azt, hogy hogyan alakult át az elmúlt években a mainstream képregények világa érdemes áttekintenünk az ipart érintő néhány alapvető adatot. A legfontosabb adatot érdemes máris az elején közölni: az (amerikai) képregényfogyasztók közel 47 százaléka (a Marvel Comics olvasóinak kb. 37 százaléka) és a comic conokra járók 45 százaléka nő (a 30 év alattiaknál ez az arány 50 százalék). Felmérések szerint a a képregényolvasókon belül a leggyorsabban növő csoport a 17 és 33 év közötti nők csoportja.

Jól látszik tehát, hogy miközben a közönségben egyre nagyobb a nők aránya (köszönhetően többek között annak, hogy a Marvel filmek újra a mainstream popkultúra részévé tették a képregényeket), aközben az iparág szereplői között továbbra is a férfiak dominálnak. Érdemes azonban megvizsgálni azt is, hogy mi a helyzet magukkal a kiadványokkal. Vajon tényleg elfoglalják a nők az egyik legnagyobb kiadót?

Walt Hickey tavaly októberben megvizsgálta, hogy a két nagy kiadó fő képregényes univerzumában a női karakterek (tehát nem csak a hősök) az összes karakter 29,3 (DC) és 24,7 (Marvel) százalékát tették ki (Hickey azt is vizsgálta, hogy a gyakrabban megjelenő karakterek között milyen a nemek aránya, itt 30% körül volt mindkét kiadó esetében, jellegzetesen a DC-nél kicsit több női szereplő volt, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy a kiadóra jellemző az a gyakorlat, hogy egy-egy karakter mellé létrehozzák annak ellenkező nemű párját is). A cikkből az is kiderül, hogy bár az arányok folyamatosan javulnak, az új karakterek zömében még mindig férfiak.

Érdemes azt is megnézni, hogy a jelenleg (2015. márciusában) megjelent képregények közül hánynak van női főszereplője. (Ehhez a Marvel hivatalos megjelenési listáját használom és csak a fő univerzumukba tartozó képregényekkel foglalkozom, így a különböző filmes, sorozatos stb. képregényekkel, illetve a gyűjteményes kötetekkel és egyéb újranyomásokkal nem foglalkozom. A csapatképregények esetében azokat számítom ide, ahol a női szereplők vagy ténylegesen többségben vannak, vagy legalább olyan fontosak, mint a férfi szereplők).

A listát végignézve azt tapasztaljuk, hogy 55 címből összesen 17-ben kapják a legfontosabb szerepet női karakterek (a csapatcímek esetében igyekeztem nem túl szigorú lenni, de a határesetek száma elenyésző), ami azt jelenti, hogy a márciusban megjelenő sorozatok (és minisorozatok) 30-31 százalékában voltak főszereplők női karakterek.

A kiadói oldalon tehát egyértelműen hátrányba kerültek a női karakterek, de mi a helyzet a vevőknél? Márciusi eladási adatokkal még nem rendelkezem (ha megékeztek, frissítem a posztot), de a februáriakból kiderül, hogy a Marvel fő univerzumához tartozó címek közül a tíz legolvasottabbak szám között négy olyan sorozat van, aminek kifejezetten női főszereplője van és két olyan csapatcím, amiben a női karakterek jelentős szerepet játszanak. A négy önálló cím között ráadásul kettő olyat is találunk (Spider-Gwen, Silk), amik februárban jelentek meg először, a másik kettő pedig az új női Thor sorozatának aktuális száma és a hagyományos éves különszáma.

Látszik tehát, hogy nemcsak arról van szó, hogy a kiadók eldöntötték, hogy diverzitásra törekednek, hanem arról is, hogy a közönségük erre igényt tart. Nem is véletlen, hogy a gamergate-hez hasonlóan nem alakult ki comicsgate, hiszen a szubkultúrában sosem volt akkora megosztottság, különösen mivel a szuperhős képregények mellett számos más stílus élt párhuzamosan, köztük több olyan is, ami kifejezetten a nőket célozta meg, ráadásul a képregényes szubkultúra a filmek (és más médiumok) miatt mára már sokkal többekhez eljut így a sokszínűség és a közönség bővülése is magától értetődő.

Ennek ellenére az iparral szemben elvárások hoztak (és minden bizonnyal még hozni fognak) kisebb vitákat és töréseket a képregényes közösségekbe, legutoljára például az váltott ki komolyabb vitákat, hogy a kritikák hatására a DC visszavonta a Batgirl egyik alternatív borítóját. A borító Batgirl és Joker egy korábbi találkozására (és egyben egy nagyon híres Batman történetre, a magyarul is megjelent The Killing Joke-ra) utal, amikor is Joker elrabolja, lebénítja (és egyes értelmezések szerint szexuálisan bántalmazza) Barbara Gordont. A kritikusok fő álláspontja az volt, hogy a a borító, amin a főszereplő kiszolgáltatott helyzetben van ábrázolva, éppen annak a tematikának és hangulatnak mond ellent az hatásvadászat kedvéért, amiről az utóbbi időben a sorozat szólt. Az eset után a twitteren több hashtag kampány is indult (a borító ellen és mellett is), azonban ennek komolyabb következménye nem lett. (Hasonló történt tavaly a Spider-Woman első számának egyik alternatív borítójával is, amire a Marvel egy a pornográf képeiről ismert rajzolót kért fel.)

A legkomolyabb - nemi reprezentációt - érintő konfliktus minden bizonnyal a női Thor felbukkanása volt (hasonló visszhangokat váltott ki az olvasókból még Amerika Kapitány lecserélése a fekete Sólyomra). Számos kommentfolyamban, bejegyzésben támadták a kiadót, többen arra hivatkozva, hogy Thort már csak azért sem lehet megváltoztatni, mert eredete a mitológiából származik. A kiadó ezekre a kritikákra érdemben nem reagált (nem is lett volna értelme, hiszen az első számból 30 százalékkal több kelt el, mint a viharisten előző sorozatából, ráadásul azóta is ott van a legsikeresebbek között), egyedül a sorozatot író Jason Aaron vette át a legostobább kommenteket és helyezte őket az egyik bűnöző szájába (hasonlóan járt el egyébként az Amerika Kapitány írója is, nála egy rasszista öregúrtól hallgatjuk a fekete Amerika Kapitány kritikáját). A női Thort ellenzők érveiből ráadásul jól látszik, hogy gyakran a képregény világát csak felületesen ismerő, alapvetően a női nem reprezentációját problémásnak tartók fogalmazzák meg őket, hiszen Thor erejét többek között egy lószerű idegen és egy béka is birtokolta már a képregényekben, arról nem is beszélve, hogy a szintén mitológiai szereplő Loki nőtől kezdve a kisgyereken át a mágikus egyszarvúig minden volt az elmúlt években.

Márpedig a kritikusok jobban járnak, ha megszokják a változásokat, mert a popkultúra jelenlegi állása szerint a képregények csak sikeresebbek és olvasottabbak lesznek, a nagy kiadóknak pedig nemcsak a marketing miatt kell sokszínűségre törekedniük, hanem az egyre változatosabb olvasótáboruknak is meg kell tudni felelniük.

Nyitókép: Az A-Force című képregény borítójának részlete.

23 komment

Címkék: képregény gender comics popkultúra

A bejegyzés trackback címe:

https://alternativa.blog.hu/api/trackback/id/tr77324420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zriff 2015.04.01. 17:05:49

Femináci propaganda. A könyvesblogon letiltották a kommentelést:konyves.blog.hu/2015/03/16/tul_sok_olyan_konyvet_olvasol_amit_feher_heteroszexualis_ferfiak_irtak
Még itt van ez is: velvet.hu/kockahas/2015/02/15/ilyen_egy_heterofob_divatbemutato/
Ma a fehér heteró férfi lett az ami régen volt a fekete, ez nem haladás ez őrület.
Az elmebeteg feminizmus csak egy szexista férfigyűlölő. a náci, komcsi ideológiához hasonló förmedvény.

zriff 2015.04.01. 17:19:38

A férfihang, valódi egyenlőséget, antifeminizmus-egy nő a nőkért jó oldalak, külföldi angol nyelven meg a voice for men, antifeminista témában. Hasznos lehet warren farrell, esther vilar, erin pizzey, tamási erzsébettől olvasni antifeminista témában

VogelZsigmond 2015.04.01. 21:42:12

@zriff: Ember! Te eltevedtel??? :)

zriff 2015.04.01. 22:14:49

@VogelZsigmond: A feminizmus a férfigyűlöletről, nősténysovinizmusról, szóló utópisztikus őrület. Mint a nácik vagy a komcsik csak a feministáknál a férfi a gyűlölendő, kiirtandó ellenség. Ez az igazság. A megadott oldalakon, lehet tájékozódni sok mindenről, meg a fenti íróktól is. Sajnos olvastam már ezen az oldalon pl. gamergetről cikket, ami csak egy rakás feminista hazugság volt, ez sem különb, gondoltam nem árt a felvilágosítás bárkinek, aki erre járna olvasni, hogy mekkora egy átverés az egész polkorrekt agymosó demagóg szöveg a diverzitásról, sokszínűségről.

trg 2015.04.01. 22:34:37

@zriff: mond kérlek egyetlen dolgot is ami ebben, vagy a gamergates cikkemben hazugság!
arra nem kérlek meg, hogy mutass rá, hogy ebben az írásban hol van férfigyűlölet, illetve, hogy a feminizmus - amit még csak nem is lehet egységes ideológiaként kezelni - hol szól a férfiak gyűlöletéről, mert attól tartok erre semmi értelmes választ nem tudnál adni

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.04.02. 09:57:20

nem egészen értem a cikk probléma felvetését.

A posztoló is leírja, hogy NINCS semmilyen gate, mindig is voltak olyan képregények amik kifejezetten nőket szólított meg, ahogy volt olyan is ami a fiúkat/férfiakat.

Nah a szuperhős alapból fiúképregény.

Akkor miért is baj, hogy főleg férfi szuperhős/címszereplő van?

Vagy mutassunk már egy olyan posztot/cikket akármit ahol azon panaszkodik vki,hogy a női képregényekben nincs elég férfiaknak tetsző rész.

zriff 2015.04.02. 12:16:45

@trg: Akkor nem vagy valami sokat tudó, andrea dworkin, mary daly, a scum manifesto nem mond semmit?

trg 2015.04.02. 12:25:11

@doggfather: a szuperhős műfajt sokáig fiúknak/férfiaknak gyártották, viszont mára átrendeződött a fogyasztói réteg, azaz ma már az olvasóközönség egy jelentős része nő (30% és folyamatosan növekszik), így logikus, hogy a kiadók ehhez próbálnak igazodni azzal, hogy diverzitásra törekednek. ezzel semmi baj nincs, ez így jó (az olvasónak és a kiadónak is), a probléma azzal van, amikor emberek felháborodnak azon, hogy miért van egy újabb női/afroamerika/muzulmán szuperhős (persze ugyanezek elfelejtik, hogy az X-Men sorozat egyik fő témája a rasszizmus volt)

@zriff: amíg nem vagy hajlandó bemutatni, hogy miben hazudik a posztom, addig én sem vagyok hajlandó vitába szállni veled

zriff 2015.04.02. 16:38:54

@trg: Az x-men mint példa a rasszizmusról meg elfogadásról hülyeség, mert a mutánsok egyértelműen veszélyt jelentenek a képességeikkel.

Az hogy a képregényesek közt baj mert kevés a nő, az miért nem izgat hogy mondjuk a nehéz, veszélyes, mocskos munkákban elegendő-e a nő mint kukásoknál, kőműveseknél, villanyszerelőknél, bányászoknál.

Az hogy a nők nincsenek sokan a képregényes szakmában nem lehet azért van mert nem érdekli őket. Ahogy a jó fiúkat, kockákat lenézik a lányok (ide bekapcsolódik a hipergámia), úgy találhatják az ilyesmit taszítónak.

Ha a képregényekbe diverzitást akarnak belecsempészni, mondjuk szólhatnának többet a női erőszaktevőkről, a gyereküket, a férjüket bántalmazó anyákról, feleségekről, férfigyűlöletről.

Ahogy látom a bántalmazó apa mára egy közhely, azonban az hogy a nők is bántalmaztatnak gyakorlatilag ismeretlen, vagy ha mégis előkerül a téma, a sorozatoknál, filmeknél ha egy nő bántalmaz egy férfit az vicces (legszembetűnőbb ez a japán animéknél)

Csak az érem egyik oldalát nézed, ezért nincs rendben a cikk.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.04.02. 19:36:32

@trg: de ez a kiadói gondolkodás semmiben se újszerű.
chris claremont x-menjének volt már olyan felállása bőven a 90es évek előtt amiben csak csajok voltak. ;)

trg 2015.04.02. 20:40:02

@zriff: olyan szinten vagy ostoba és nőgyűlölő, hogy arra szavak nincsenek, gondolom egyszer vettél egy csajnak virágot és nem értetted, hogy miért nem akar leszopni és akkor eldöntötted, hogy a feminizmus miatt...
ráadásul a legszebb abban, amit írsz, hogy tételesen nem igaz, ugyanis a feminista mozgalom (mozgalmak) egyik elég régi követelése, hogy több nőt alkalmazzanak bányászkéntt és csatronatisztítóként (therealgeek.tumblr.com/post/105295284869/meowfaces-foryou-the-exercist-is-that-so)

arra meg, hogy az x-men nem jó példa a rasszizmusra annyit mondanék, hogy a képregénynek eredetileg ezek voltak a fő témái, erről szólt, szóval örülök, hogy szerinted rossz példa mert veszélyesek meg minden, de gondolom a gyűlöletedet te mindig jól meg tudod indokolni

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.04.02. 20:45:27

@zriff: csak halkan jegyzem meg, hogy az eredeti alkotói az x-men-nek konkrétan fekete polgárjogi harcosokról mintázták mind x profot, mind magnetót.

Az írók szándéka is a rasszizmus ellene harc volt a képregénnyel. Ez később claremont-nál még erősebb lett.

trg 2015.04.02. 20:45:53

@doggfather: azért most a marvel lényegesen több női hősnek adott saját címet (sőt több új hőst is kitalált - spider-gwen, silk, ms marvel, a női thor), plusz ugye jön csak nőkből álló avengers csapat is. ráadásul ezek a címek határozottan megcéloznak egy közönséget (az új ms marvel pl. simán az, ami anno a pókember volt, csak tinédzser fiúk helyett tinédzser lányoknak)

zriff 2015.04.02. 21:15:42

@doggfather: Erről olvastam xavier mint luther king, magneto meg malcolm x. De azt nézve hogy a mutánsok ereje mire képes pl. valóság torzítás, elmekontroll, ez az egész rasszizmus dolog hogy ők a szegény elnyomottak, meg csak a bigottak félnek tőlük, szerintem értelmetlenné válik.

zriff 2015.04.02. 21:36:29

@trg: Régen egy körülbelül, hozzád hasonló liberális idealista voltam, csak sokkal többet kezdtem el megtudni a világról, úgyhogy ez a nőgyűlölet szöveg hülyeség.
Hogy vannak olyan feministák akik tenni akarnak valamit az egyenlőségért, nem új, olvastam már ilyenekről pl. christina hoff sommers, de ahogy megfigyeltem ezek a kisebbségek, a hangos többség csak a férfiak tehetnek minden rosszról állásponton van, hogy üvegplafon, hogy minden ötödik, harmadik nőt megvernek stb.

zriff 2015.04.02. 22:04:02

@doggfather: Hogy régen ez az x-men sorozat hatalmas, újító, és hasznos dolog volt az nem vitatom, de ha a dolgok mélyére nézünk, hibás az egész. Ha valakinek olyan ereje van hogy képes akár elpusztítani mindent az nem játék pl. a 2. mozifilmben xavier professzor majdnem kiirt milliárdokat. Superment már jól megvizsgálták hogy mennyire nem lenne jó, ha a jót akarását elviszik a logikus végletekbe: superman red son amiben komcsi diktátor lesz, de ott van most az injustice sorozat is.

Kikapcsolódásnak jók a képregények, meg segíthetnek elgondolkodtatni is, de sokkal mélyebbre nézve, a valóságba átültetve, nem minden szép.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.04.03. 12:05:29

@zriff: a mutánsok valamiben mások, de alapvetően ugyan úgy emberek,m int a többség, mint a feketék. Ennyi. A képességiek halálos mivolta mellékes.
Az volt a képregény lényege, hogy még a különböző isteneket (thor, hercules stb), a szuperembereket (f4, Angyalok többsége) elfogadta mindenki és hősnek tartja addig őket nem ritkán megvetették, kirekesztették.

Ld.: Árnyékot (nightclawer) X profnak konkrétan lincselő tömegtől kellett kimentenie vagy, hogy majd minden akciójuk után valaki a tömegből odakiált, hogy biztos ők okozták a bajt. A számok jó részében miután megmentik a földet el kell menekülniük a nép "hálájától".

Hogy ezt te elfogadod e, vagy tetszik e az tök mellékes. Az írok EZT írták éveken keresztül. Erre használták az X füzeteket.

@trg: igen, a marvel látványosan felült egy PC vonatra, de ezt nem dicsérni kellene hanem sajnálni. Nem azért mert ne lenne fontos a PC hanem, mert ahogy írtam/írtad is régen is figyeltek erre, törekedtek erre most meg egyfajta kényszerből/divatból megerőszakolják a 60-70 éves karaktereket.

trg 2015.04.03. 12:25:14

@doggfather: nem értek veled egyet, szerintem elég jó az irány , főleg, hogy nagyon jó történeteken írnak (Aaron fantasztikusan írja az új Thort, ráadásul a története legalább annyira szól Thor Odinsonról, mint az utódjáról, de szerintem Remender Amerika Kapitánya is teljesen jó, igaz a Dimension Z történetet nem sikerül felülmúlnia) és nem érzem, hogy különösebben megerőszakolnának karaktereket (illetve ahol igen - Scarlet Witch és Quicksilver -, ott nem a PC vonal van a háttérben, hanem egyéb kiadói döntések)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.04.03. 13:41:23

@trg: nana, az egy más kérdés, hogy a kiadói döntés (nem, rassz csere) után egy tehetséges író tud e jó történetet írni vele.
Ettől még az "alap" a figura megerőszakolása.
És ez az alap amivel én nem tudok egyetérteni.

Mármint abban az értelemben, hogy nem a történet követelte, hanem eldöntötték és ahhoz írták a történetet.

Azt elfogadom, hogy a kiadónak üzleti érdeke, hogy figyeljen a változó vásárlói szokásokra, csoportokra, de erre kitalálhatna új figurákat is, nem?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.04.03. 13:45:15

@doggfather: csak ugye az új figurákkal előfordulhat, hogy a kutya se veszi/olvassa őket.
Thort, meg AmKap-ot meg megveszi a tábora mégis lehet vele villogni, hogy nesztek mi mindent meg nem teszünk a PC kedvéért.

Bocsi, ez lemaradt.

trg 2015.04.03. 14:21:28

@doggfather: Amerika Kapitány volt már halott, akkor a helyét a "frissen" feltámasztott Bucky vette át (őst, miután Steve Rogerset nagyon gyengén feltámasztották, azután is Bucky maradt egy darabig), Thor többször volt már unworthy (Aaron első történetfolyama pont arról szólt, hogy a múltban a felelőtlen fiatal Thor miket tett). Egyik esetében sem ez az első nagy változtatás és tényleg nem értem miért zavar az, ha jó írók jól kezelik a dolgot

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.04.05. 08:05:19

@trg: írtam, hogy miért zavar.

Fölösleges PC mozdulat, nincs dramaturgiai szükségszerűsége, a jó írok max UTÓLAG legitimálhatják.

Igen, Pókember is volt már Pók-sonka, de ezeket az írok se gondolták sose komolyan.

Hogy Bucky lett kapitány az szinte természetesen jött a figurából, és abban az esetben a lakosok (értsd a képregényben élő civilek) nem tudák, hogy AmKap nem ugyan az, pont ez volt a lényege, hogy a világ ne tudja meg, hogy halott, hogy ő nem halhat meg. ;)
Az, hogy Bucky Kap lesz legalább 1-2 éves felépítése volt a karakternek is (neki is és Amkapnak is) meg a történetenk is.
süti beállítások módosítása